Najlepsze aplikacje mobilne w turystyce to…. chatboty!

23.03.2018
| Poleć tekst:

A konkretnie chatbot VisitWrocław.eu, którego stworzyliśmy wespół z agencją be frank! dla Biura Promocji Miasta Wrocławia. Na początku lutego otrzymał Różę Regionów za „najlepszą aplikację mobilną” w branży turystycznej 2017 roku! Aplikację bierzemy w nawias, bo chatbot to w sumie jej następca. A że nie było osobnej kategorii, trafiliśmy do gościnnej. Może dzięki temu w przyszłym roku powstanie dedykowana chatbotom i powalczą w niej kolejne nasze realizacje bez dopisku “aplikacje turystyczne” 😉

Trochę historii

Kiedy przystępowaliśmy do prac nad chatbotem VisitWroclaw.eu chcieliśmy stworzyć całodobowy punkt informacji turystycznej, w którym pytający uzyskają potrzebne odpowiedzi tu i teraz. W ten sposób zautomatyzowaliśmy sporą część pracy wykonywanej do tej pory przez miejskich urzędników. Chatbot powstawał przez kilka miesięcy. Działa od przełomu września i października minionego roku. I obsługuje kilkadziesiąt zapytań dziennie. W tak krótkim czasie sprawdził się na tyle, że jego pracę doceniło jury konkursu Róża Regionów.

Jednogłośny wybór!

Po nagrodę pojechaliśmy do Poznania wraz z przedstawicielami Biura Promocji Miasta. Tam podczas Gali na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odebraliśmy ją z rąk przewodniczącej jury. W tym miejscu wprowadzamy fanfary, bo jak później dowiedzieliśmy się z nieformalnych rozmów, wybór był „jednogłośny jak nigdy”! Co ujęło jury? Innowacyjność rozwiązania, prostota nawigacjiczytelność zamieszczonych w chatbocie treści. Tyle i aż tyle.

Mniej znaczy więcej

Aplikacje dla podróżujących zajmują sporo miejsca w naszych smartfonach. I niemal każdego dnia powstają kolejne. Jaki płynie z tego wniosek? Aplikacji jest po prostu za dużo. Wyróżnienie, które otrzymaliśmy traktujemy jako dobry sygnał od branży. Branżę turystyczną interesują chatboty. Co więcej branża jest na nie gotowa. Mało tego – już je testuje! Miasta, hotele, restauracje, linie lotnicze coraz chętniej wykorzystują komunikatory do budowania relacji ze swoimi klientami. I słusznie, bo jeśli można coś zrobić łatwiej – znaleźć hotel lub zarezerwować stolik w restauracji – to trzeba to ułatwienie upowszechniać. I to się dzieje!

Pierwszy, ale nie ostatni

Realizacja dla VisitWroclaw.eu to pierwszy polski chatbot turystyczny, który powstał we współpracy z be frank!, ale niejedyny. W ostatnich miesiącach stworzyliśmy bota dla Zieleniec SKI Arena, który notuje rewelacyjne wyniki (o tym rozwiązaniu napiszemy w osobnym tekście). Planujemy także kolejną realizację, która najpewniej ujrzy światło dzienne jeszcze przed wakacjami.

Róża Regionów to ogólnopolski konkurs organizowany przez “Wiadomości Turystyczne”. Pokazuje najlepsze działania promocyjne budujące wizerunek kraju i regionów. Organizatorzy wspierają rozwój wysokich standardów w prezentowaniu walorów turystycznych i pragną, by wydawnictwa oraz aplikacje mobilne były estetyczne, dobrze zorganizowane i skuteczne. A my takie podejście popieramy i jesteśmy w nim 🙂

Mariusz Pełechaty
Szczęśliwy tato, mąż i ekspert ds. marketingu w social media i conversational commerce. Przez blisko 10 lat związany z Lemon Sky J. Walter Thompson Poland, gdzie był odpowiedzialny za zespół community managerów i projekty dla takich marek jak Tesco, Orange, Maspex czy Pernod Ricard.